W środę 15 marca obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta. Z tej okazji przypominamy o najważniejszych uprawnieniach, które przysługują każdemu konsumentowi. Rozmawiamy z Zofią Dembną, prezes Federacji Konsumentów oddziału w Wałbrzychu.
Jak wygląda prawo konsumenckie w Polsce? Jakie prawa ma konsument? Czy może reklamować każdy produkt?
Obowiązująca ustawa o prawach konsumenta z dnia 20 maja 2014r. reguluje prawa przysługujące konsumentowi, a w szczególności : obowiązki przedsiębiorcy zawierającego umowę z konsumentem w lokalach tradycyjnych (handlu, usługach itp.),umowy na odległość (telefon, dalekopis, internet itp.), poza lokalem przedsiębiorstwa (na pokazach, w domu u konsumenta itp.)
określa zasady i tryb wykonywania przysługującego konsumentowi prawa odstąpienia na odległość
dotyczącej usług finansowych. Przepisów ustawy nie stosuje się między innymi: do usług socjalnych, gier hazardowych, przewozu osób, zautomatyzowanych punktów sprzedaży, usług zdrowotnych, egzekucja postępowania upadłościowego. Konsument może reklamować każdy wadliwy produkt, chyba, że zakupił towar przeceniony z powodu wady, o której był poinformowany przez sprzedawcę w chwili zakupu.
Czy takie same uprawnienia jak przy zakupie produktów istnieją przy zakupie usług?
Dokładnie tak, uprawnienia są takie same, regulowane są przez ustawę.
Z paragonem czy bez? Ma to znaczenie w przypadku reklamacji?
Paragon bardzo ułatwia „udowodnienie” zakupu towaru w tym właśnie sklepie, przepisy nie ograniczają jednak możliwości składania reklamacji tylko do przedłożenia paragonu,
może być dopuszczony dowód – potwierdzenie zapłaty kartą lub dowód z zeznania świadka, co bardziej komplikuje postępowanie reklamacyjne.
Gdzie w Wałbrzychu mogą zgłaszać się konsumenci, którzy chcą pozyskać informację w zakresie ochrony swoich praw?
Biuro Federacji Konsumentów w Wałbrzychu obsługuje zainteresowanych w lokalu przy ulicy Limanowskiego 11, pod nr telefonu 74 8423377, Biuro Federacji Konsumentów w Szczawnie-Zdroju w Miejskiej Bibliotece Publicznej przy Al. Wojska Polskiego 4a, tel. 691536275 (tylko w poniedziałki od 14.00-16.00). Można zgłosić się również do Powiatowego Rzecznika Konsumentów przy Al. Wyzwolenia 24 oraz do Inspekcji Handlowej w Wałbrzychu przy ul. Chrobrego 13.
Czy w związku ze Światowym Dniem Konsumenta, 15 marca będą prowadzone ogólnodostępne konsultacje?
Edukacja konsumencka, konsultacje, porady, pisma i pozwy, materiały edukacyjne dla studentów i uczniów oraz przedsiębiorców odbywa się na bieżąco za pośrednictwem doradców w biurach obsługi konsumentów. Ze swojej strony z okazji Światowego Dnia Konsumenta wszystkim konsumentom życzymy zdrowia w egzekwowaniu swoich praw oraz pozytywnego rozwiązania wszystkich swoich spraw konsumenckich.
Dziękuję za rozmowę
Magda Przepiórka
O nowym podejściu do usług dla społeczności opowiada Honorata Kur, dyrektor Centrum Usług Społecznych w Jedlinie-Zdroju.
czytaj więcejKiedyś były portrety, teraz pejzaże i grafiki – na nowej wystawie w Oknie Artystycznym dzierżoniowskiego ratusza możemy oglądać prace Anny Cymbały.
czytaj więcejMiejski Ośrodek Kultury i Sztuki w Bielawie rozpoczyna przygotowania do organizacji IV edycji Bielawskiego Jarmarku Wielkanocnego, który odbędzie się 13 kwietnia 2025 roku w Parku Miejskim. Zapraszamy do współpracy wystawców, w szczególności: rękodzielników, szkoły, organizacje pozarządowe, przedsiębiorców oraz mieszkańców Bielawy. Jarmark połączony będzie z Targami Rarytasów Regionalnych, podczas których zaopatrzyć będzie się można w różne spożywcze produkty regionalne.
czytaj więcej8 marca 2025 roku w Akademii Nauk Stosowanych Angelusa Silesiusa w Wałbrzychu odbędzie się wyjątkowe wydarzenie z okazji Dnia Kobiet, organizowane pod hasłem "Zdrowa i piękna". W godzinach od 12:00 do 16:00 uczestniczki będą miały okazję skorzystać z wielu atrakcji przygotowanych w ramach strefy zdrowia oraz strefy urody.
czytaj więcej19.03.2025 r. Samorząd Województwa Dolnośląskiego organizuje Dolnośląskie Forum Odbudowy Ukrainy (DFOU) z udziałem firm i instytucji z Polski i Ukrainy.
czytaj więcej