W środę 15 marca obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta. Z tej okazji przypominamy o najważniejszych uprawnieniach, które przysługują każdemu konsumentowi. Rozmawiamy z Zofią Dembną, prezes Federacji Konsumentów oddziału w Wałbrzychu.
Jak wygląda prawo konsumenckie w Polsce? Jakie prawa ma konsument? Czy może reklamować każdy produkt?
Obowiązująca ustawa o prawach konsumenta z dnia 20 maja 2014r. reguluje prawa przysługujące konsumentowi, a w szczególności : obowiązki przedsiębiorcy zawierającego umowę z konsumentem w lokalach tradycyjnych (handlu, usługach itp.),umowy na odległość (telefon, dalekopis, internet itp.), poza lokalem przedsiębiorstwa (na pokazach, w domu u konsumenta itp.)
określa zasady i tryb wykonywania przysługującego konsumentowi prawa odstąpienia na odległość
dotyczącej usług finansowych. Przepisów ustawy nie stosuje się między innymi: do usług socjalnych, gier hazardowych, przewozu osób, zautomatyzowanych punktów sprzedaży, usług zdrowotnych, egzekucja postępowania upadłościowego. Konsument może reklamować każdy wadliwy produkt, chyba, że zakupił towar przeceniony z powodu wady, o której był poinformowany przez sprzedawcę w chwili zakupu.
Czy takie same uprawnienia jak przy zakupie produktów istnieją przy zakupie usług?
Dokładnie tak, uprawnienia są takie same, regulowane są przez ustawę.
Z paragonem czy bez? Ma to znaczenie w przypadku reklamacji?
Paragon bardzo ułatwia „udowodnienie” zakupu towaru w tym właśnie sklepie, przepisy nie ograniczają jednak możliwości składania reklamacji tylko do przedłożenia paragonu,
może być dopuszczony dowód – potwierdzenie zapłaty kartą lub dowód z zeznania świadka, co bardziej komplikuje postępowanie reklamacyjne.
Gdzie w Wałbrzychu mogą zgłaszać się konsumenci, którzy chcą pozyskać informację w zakresie ochrony swoich praw?
Biuro Federacji Konsumentów w Wałbrzychu obsługuje zainteresowanych w lokalu przy ulicy Limanowskiego 11, pod nr telefonu 74 8423377, Biuro Federacji Konsumentów w Szczawnie-Zdroju w Miejskiej Bibliotece Publicznej przy Al. Wojska Polskiego 4a, tel. 691536275 (tylko w poniedziałki od 14.00-16.00). Można zgłosić się również do Powiatowego Rzecznika Konsumentów przy Al. Wyzwolenia 24 oraz do Inspekcji Handlowej w Wałbrzychu przy ul. Chrobrego 13.
Czy w związku ze Światowym Dniem Konsumenta, 15 marca będą prowadzone ogólnodostępne konsultacje?
Edukacja konsumencka, konsultacje, porady, pisma i pozwy, materiały edukacyjne dla studentów i uczniów oraz przedsiębiorców odbywa się na bieżąco za pośrednictwem doradców w biurach obsługi konsumentów. Ze swojej strony z okazji Światowego Dnia Konsumenta wszystkim konsumentom życzymy zdrowia w egzekwowaniu swoich praw oraz pozytywnego rozwiązania wszystkich swoich spraw konsumenckich.
Dziękuję za rozmowę
Magda Przepiórka
Na wyjątkową podróż po surrealistycznym malarstwie zabierze nas Marcin Damasiewicz. Wernisaż wystawy już 5 stycznia o godzinie 18.oo w Galerii na Piętrze w Starej Kopalni. Wstęp jest bezpłatny.
czytaj więcejJak ten czas szybko leci….trudno uwierzyć, że nasza Królowa Trójgarbu (mamy nadzieje, że w pełni zgadzacie się z tym określeniem) kończy za kilka dni 5 lat. Z tej okazji organizujemy Rajd Masywem Trójgarbu, aby świętować z naszą Jubilatką.
czytaj więcejW tym roku Stowarzyszenie Miłośników Jedliny-Zdroju obchodzi jubileusz 20-lecia swojego istnienia. To najaktywniejsza organizacja społeczno-kulturalna w mieście.
czytaj więcejZnamy już wygląd romantycznej ruiny na wzgórzu Grodziszcze (396 m n.p.m.) w Bożkowie po planowanej odbudowie. Projekt wykonało Studio Ambient Piotr Gara z Gliwic.
czytaj więcejZgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, 27 listopada 2023 r., w bielawskim Parku Miejskim, w sąsiedztwie placu zabaw i siłowni plenerowej, rozpoczęto budowę sezonowego lodowiska plenerowego. Już niebawem będzie można szaleć na łyżwach! Zima przybyła w tym roku wyjątkowo wcześnie, wygląda na to, że warunki będą sprzyjające.
czytaj więcej